Eilen tiistaina matkattiin kotoa Suzhousta autolla Hongqiaon kentälle, syötiin subin aamupala kentällä, lennettiin Shanghai airlinesin koneella Shenzheniin. Pisteet lentoyhtiölle, kun lipun hintaan (about 50 euroa per nenä paitsi vauva) kuului 2,5 tunnin lennon aikana täysi lounas ja lapsille lelut eli neidille pinkki lentokone ja pikkumiehelle pelikortit asianmukaisin kuvin varustettuna.

Shenzhenissä päädyimme lopulta hyppäämään bussiin, joka tuo meidät kowlooniin Hongkongiin. Shenzhen on siis mannerkiinaa. Bussimatka maksoi koko perheeltä niinkin paljon kuin 310 rmb. Bussi ajoi raja-asemalle, jossa hyppäsimme kyydistä laukkuinemme. Kävelimme pois kiinasta ja kirjauduimme Hongkongiin. Taas ulos ja uuteen bussiin. Reilun puolen tunnin maisemien katselun jälkeen olimme kowloonissa ja vaihdoimme metroon. Metrolla Hong Kong centralille ja siellä aloimme etsiä hotellin bussia. Tässä vaiheessa kohtasimme suurimman ja hankalimman osuuden. Valitsimme hotellin keskeltä ei mitään jo alunperin - tai no läheltä Ocean Parkia ja Peakia, mutta hotellilla oli ilmainen kuljetus Central asemalta hotelliin. Se olikin tosin helpommin sanottu kuin tehty. Iltapäivällä puoli neljän korvilla harhailimme centralissa ympäriinsä ja siirryimme jo ulos harhailemaan, kunnes totesimme, että otamme taksin. Hotellin bussi vilahti ohitsemme, mutta emme nähneet mihin se pysähtyi. Taksikuski ajoi meidät perille 74 Hkd:n hintaan. Hotelli näytti siltä kuin kuvissakin, huoneet tosin (tietysti) hieman pienemmät, mutta 2x120cm sängyt tuntuu riittävän meille.

Illalla hyppäsimme hotellin bussiin ja ajoimme katsomaan missä päätepysäkki on. Samalla kauhistelimme miten korkealle teitä onkaan rakennettu. Todellakin, kun maata ei ole enää käytettävissä niin silloin rakennetaan ylöspäin. Etupenkin "kauhukahvasta" ei olisi paljon hyötyä bussin suistuessa pois tieltä. Vuorenrinnettä alas betonipalkkien nokkaan rakennettua tietä pitkin. Kokemus todellakin! Kävellessämme takaisin metrolle bussipysäkiltä löysimme myös kohdan, jossa aiemmin päivällä meidän usko loppui.
Iltapalalle/päivälliselle menimme Tsim Sha Tsuille ja kävelimme muiden miljoonien joukossa pieniä kujia kunnes mieheni löysi etsimänsä. Ebeneezer's kebab ravintola.

Muutaman tunnin Hong kong kokemuksella voisin sanoa, että paikka on suurkaupunki kiireisine ihmisineen. Kaikki liukuportaat ja liukumatot pyörivät huikean nopeasti. Ihmiset kulkevat puolijuoksua ja aina joka paikassa on kilpailu kellon kanssa. Liikenne tosin tuntuu hieman hiljaisemmalta kuin mantereen puolella. Torvet ei ole soineet ihan niin paljoa. Liikenne on lisäksi vasemmanpuoleista ja joka kerta katua ylittäessä saa miettiä, että mihinkä sitä pitäisi katsoa. Turistin onneksi monissa risteyksissä tiessä lukee mihin suuntaan katsoa! Hih.. Katso vasemmalle, katso oikealle.

Nyt alamme valmistautua pitkään päivään Disneylandissa. Sääennusteet ei lupaile kovin hyvää ilmaa, mutta ei näytä lupaavan parempaa muillekaan päiville. Eilen piti olla ukkoskuuroja, mutta eipä ainakaan koko iltapäivän/illan aikana tullut pisaraakaan vettä tai yhtään ukkosen jyrähdystä. Lämmintä kuitenkin on sen verran, että shortsit saa olla jalassa ja se onkin tärkeitä. Varmaankin tämän kirjoitettuani sää yllättäen (täysin kaikesta poiketen) laskee kymmenen astetta ja palellumme prinsessoiden ja Leijona kuninkaiden sekaan. ;)

Mukavaa päivää teillekin, missä ikinä olette!